יום רביעי, 8 באוגוסט 2018

אופטומטריסט או רופא עיניים – למי להגיע קודם?


העיניים הן אחד האיברים החשובים ביותר בגוף האדם, וגם אחד הרגישים שבהם. למרות זאת, כשצצה בעיה כלשהי בעיניים, לא תמיד אנחנו יודעים למי לפנות - ובפרט לא מודעים להבדלים בין אופטומטריסט לבין רופא עיניים, וביניהם לבין אופטיקאים. בעמוד זה תמצאו מידע אודות כל אנשי המקצוע שמסייעים לנו לשמור על העיניים ועוזרים לנו לפתור בעיות שפוגמות ביכולת הראייה שלנו, כך שבמידת הצורך נדע אל מי עלינו לפנות.

אופטיקאים

אופטיקאים הם אנשי מקצוע שאמונים על הפן הטכני של הרכבת המשקפיים והמסגרות. אופטיקאי לא יכול לדעת מהן העדשות האופטימליות עבור אדם מסוים, אלא רק ליצור עבורו את המשקפיים הנחוצות לו בהתאם למרשם שאותו מספק אופטומטריסט. אופטיקאים יכולים להתאים את המסגרת למבנה הפנים ולהתאים את העדשות המומלצות (על-ידי האופטומטריסט) למסגרת.
על-מנת לספק שירות זה, שהוא כאמור טכני במהותו, לומדים האופטיקאים במשך שנתיים ועוברים בחינות הסמכה מטעם משרד העבודה. עוד כדאי לדעת כי ישנן שתי דרגות הסמכה: אופטיקאי סוג 1, שיכול לעבוד בתחום רק תחת הפיקוח של אופטיקאי סוג 2 (שבאופן טבעי רשאי לעסוק באופטיקה באופן עצמאי).
בכל מקרה של בעיות הקשורות לעיניים או קושי כלשהו בראייה, חשוב להגיע אל רופא עיניים או אופטומטריסט - רק הם מוסמכים להציע פתרונות.

רופאי עיניים

רופאי עיניים הם אנשי מקצוע שעברו הכשרה מקיפה וארוכה במיוחד - לא פחות מ-12 שנות לימוד! (שבע שנות לימודי רפואה ועוד 5 שנות התמחות ברפואת עיניים). בנוסף יש לעבור בחינות שאותן עורך משרד הבריאות על-מנת לקבל את הרישיון לטפל באיבר הכה רגיש.
רופאי עיניים מוסמכים לבדוק את בריאות כל עין, לאבחן מצבי חולי בעיניים, לטפל בפציעות שונות, לספק מרשמים לתרופות רלוונטיות ובמידת הצורך גם לבצע ניתוחים בעיניים.
רופא עיניים הוא איש המקצוע אליו יש לגשת כשישנו כאב באחת העיניים או בשתיהן, או כשישנו חשש לפציעה או מחלה (למשל גלאוקומה). לעומת זאת כשנדרשת בדיקה יסודית של איכות הראייה, איש המקצוע הנכון אליו יש לגשת הוא האופטומטריסט.

אופטומטריסטים

אופטומטריסטים בוחנים שינויים ביכולת הראייה, ואם רופאי העיניים מתמקדים בעיקר בפתולוגיות הרי שכל אופטומטריסט או אופטומטריסטית בוחנים את מצב העיניים בשלל היבטים, ובהתאם לממצאים עשויים להפנות את המטופל/ת לרופא עיניים (כשלמשל נדרש הליך כירורגי לתיקון המצב).
בין השאר בוחנים אופטומטריסטים את חדות הראייה, את המיקוד ואת תנועות העיניים. כמו כן מאבחנים אנשי מקצוע אלה ליקויים שונים בראייה - עיוורון צבעים, פזילה ועוד.
עוד כדאי לדעת כי גם אופטומטריסטים עוברים מסלול לימודים ארוך יחסית - 4 שנים במוסד אקדמי. בסופם של הלימודים ממתינה בחינת הסמכה שעליה אחראי משרד הבריאות (כמו אצל רופאי עיניים).

אצל מי מומלץ לבצע בדיקות תקופתיות?

כאמור ישנם מקרים שבהם איש המקצוע אליו יש לפנות הוא רופא עיניים ומקרים אחרים שבהם מי שתספק את הפתרון היא אופטומטריסטית מנוסה. בנוסף מומלץ בחום לבצע בדיקות תקופתיות - הן אצל רופאי עיניים והן אצל אופטומטריסטית.
הסיבה לכך שכדאי לעבור בדיקה לכאורה כפולה היא שרופאי עיניים ואופטומטריסטים בוחנים דברים שונים. בהתאם ישנן בעיות שיאותרו ע"י אופטומטריסטית אבל לא בבדיקה של רופא עיניים, ולהפך. מאחר שאבחון מוקדם מסייע במידה רבה להצלחת כל טיפול בתחום, כדאי להגיע גם לרופא עיניים וגם לאופטומטריסטית, ובשני המקרים התדירות הרצויה היא אחת לשנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה